Only 4 larval instars in Smerinthus caecus?

  • ANZEIGE
  • No I certainly didn't miss an instar. I cleaned the containers every day. I did notice that the larvae were growing very slowly in L1 and L2, compared to Smerinthus ocellatus/kindermannii.


    I now found a similar record of only 4 larval instars in a breeding report of Smerinthus cerisyi, on the forum of insectnet.com. Just like Smerinthus caecus, Smerinthus cerisyi normally has 5 larval instars.


    I am very interested to know if other people who obtained eggs from me, have the same experience. One breeder already informed me that his L3 larvae are already 4cm in length, so it is likely that I am not the only one.


    Regards,
    Klaas

  • ANZEIGE
  • I think Autumn entered correction due bad quality of food plant. I just finished my own rearing. Pupae are noticeably smaller than in August, but anyway they 56-64 mm in length.


    I used Salix babilonica.


    Regards,
    Serge

    Bad quality of the food plants can certainly explain a reduced larval length. In Acherontia atropos, larvae grow slower if the food quality is poor. They have a reduced size in L5. My experience however, is that they will moult to L6 and end up being bigger than average.
    The quality of the Salix alba that I'm using for my Smerinthus caecus larvae can't be that bad, because my larvae are actually growing very fast now and it seems they will reach a normal length of 6-7 cm in L4.
    But maybe certain substances in older Salix leafs can trigger changes in the normal development of Smerinthus caecus larvae. A reduced number of larval instars might be a normal phenomenon in this species. It could be an adaptation to a very short summer in boreal areas.


    Regards, Klaas

  • Smerinthus caecus L5 verpuppungsbereit


    Moin,


    da ich seit einigen Wochen auch Smerinthus caecus züchte, wahrscheinlich sogar mit einer sehr ähnlichen Herkunft, reaktiviere ich dieses Thema und möchte nur kurz mitteilen, dass ich bei der Aufzucht definitiv 5 Larvenstadien hatte.


    Was nun nicht bedeuten muss, dass eure Angaben falsch wären.
    Aber anscheinend gibt es da bei Smerinthus caecus ein paar Unregelmäßigkeiten bei der Entwicklung.


    Was mich auch verwundert ist die eigenartige "Zeichnung" der verpuppungsbereiten L5.
    Bei dem ersten Tiere dachte ich, es hätte sich gegen eine Spinne im Zuchtbehälter oder gegen eine andere Raupe zur Wehr gesetzt und sind entsprechende Spuren.
    Aber nachdem dies jetzt die achte Raupe ist die in die Erde geht und alle sahen so fleckig aus, scheint das, zumindest bei diesem Stamm, wohl eben so zu sein.


    Deckt sich das auch mit euren Beobachtungen als ihr Sm. caecus in Zucht hattet?
    Oder wie ist das mit den Kollegen, die die Art auch jetzt gerade züchten?


    Ich würde mich auf ein paar informelle Worte freuen.


    Gruß
    Rudi



    Hello,


    Since I also breed Smerinthus caecus for several weeks, probably even with a very similar origin, I reactivate this topic and would like to briefly announce that I definitely had 5 larval stages in the rearing.


    What does not mean that your information would be wrong.
    But apparently there are a few irregularities in growing at Smerinthus caecus.


    What amazes me is the strange "drawing" of the fully grown L5.
    At the first L5, I thought it had defended itself against a spider in the breeding box or against another caterpillar and are corresponding tracks.
    But now that this is the eighth caterpillar that goes into the earth and everyone looked so spotty, that seems to be so, at least for this tribe.


    Does that also coincide with your observations when you had Sm. caecus in breeding?
    Or how about the colleagues who breed the species right now?


    I would look forward to some informal words.


    greeting
    Rudi




    @Klaas
    @Serge
    @Jurgen Vanhoudt
    @erannis

  • so they either have 4 or 5 instars. Other species can have five or six instars depending on rearing conditions. I don't think it's that abnormal, even though not a very common phenomenon, it has been reported before (I at least remember a similar discussion for Argema)
    The somewhat unhealthy look just before pupating also seems to be normal for this species. I first thought mine were dying, but they all pupated normally and the pupae also hatched the next year.

  • Hello Jurgen,


    Thank you for the feedback and opinion!


    As the discoloration of the L5 looks like, I might think she wets herself with a secretion before she leaves the feed to look for a pupation place.
    However, I could not observe any of my animals in such behavior.


    Is somehow dubious.




    hallo Jurgen,


    danke dir für die Rückmeldung und Meinung!


    So wie die Verfärbung der L5 aussieht könnte man meinen, sie hat sich selbst mit einem Sekret benetzt bevor sie das Futter verließ um einen Verpuppungsplatz zu suchen.
    Allerdings konnte ich keines meiner Tiere bei einem solchen Verhalten beobachten.


    Ist schon irgendwie dubios.

  • Ich kann zu dem Thema beitragen, daß ich dieses Phänomen das Raupen die in der Regel 5 Raupenstadien haben in L4 schon ausgewachsen sein können schon bei zwei anderen Arten beobachten konnte, so bei Laothoe populi und Aglia tau. Ich könnte mir vorstellen daß besonders gute Bedingungen dazu führen können wie besonders nahrhaftes Futter, optimale Temperatur u.ä. daß Raupen verschiedener Arten ihre Entwicklung auch schon in 4 Raupenstadien abschließen können.


    Und auch daß Raupen unterschiedlicher Schmetterlingsfamilien sich bei Verpuppungsreife also kurz bevor sie die Wanderphase beginnen selbst mit einer Flüssigkeit die sie scheinbar hervorwürgen "einschlecken" kann ich bestätigen - das habe ich bei allen Schwärmerarten, Pfauenspinnerarten und vielen anderen die ich aufzog beobachten können (ich vermute sogar es machen Raupen sehr vieler Schmetterlingsfamilien). Die Raupen glänzen danach kurz, weil sie dann feucht sind, sie trocknen aber sehr rasch wieder und dann verfärben sich viele Arten in bräunlich um - ich vermute daß das mit der "ausgewürgten" Flüssigkeit/Sekret zusammenhängt (ich habe es aber auch bei Raupen beobachtet - z.B. verschiedenen Eulenraupen - die sich vor der Verpuppung nicht deutlich umfärben). Es passiert aber ziemlich rasch und wenn man nicht gerade den Moment erwischt in dem sich die Raupe "einschleckt" bekommt man nur mit daß sie umgefärbt ist.


    Liebe Grüße
    Sascha

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!